Citeste revista
Sept. / oct. 2006
Vin si cafea pentru o viata mai lunga | Vin si cafea pentru o viata mai lunga |
|
|
|
Pagina 2 din 2 Un ingredient magic, ce protejeaza organismul Cercetatorii brazilieni au afirmat la Congresul European de Cardiologie din Birmingham ca rezultatele au aratat existenta unui soi de ingredient magic în vinul rosu, care protejeaza organismul impotriva bolilor de inima. Rezultatele au aratat ca animalele supuse exclusiv dietei aveau 60 la suta din suprafata aortei (artera principala care pleaca de la inima) acoperita cu placi aterosclerotice, in vreme ce la animalele tratate cu vin numai 38 la suta din aorta era acoperita cu placi, au declarat cercetatorii brazilieni. Imediat dupa vin, cafeaua este cea care a acaparat interesul specialistilor. Dupa ce un ambasador turc a introdus cafeaua la curtea regelui Louis XIV, in 1669, europenii s-au obisnuit repede cu gustul ei. Citiva ani mai tirziu, danezii au dus cafeaua in Java. In 1714, francezul Desclieux a plantat o singura ramura de cafea pe insula Martinica. Au crescut apoi imediat plantatii, din Guyana Franceza pina in Brazilia si America Centrala. Astazi, cafeaua este plantata in toate regiunile umede din lume. Cafeaua este cel mai popular stimulent din lume: patru din cinci americani o beau, consumind mai mult de 400 milioane de cesti pe zi. Consumul in tarile scandinave este mai mare de 12 kilograme per capita. Cu peste 25 milioane de oameni angajati in industria cafelei, aceasta bautura se afla pe locul doi in comertul mondial, imediat dupa petrol. Cafeaua cu lapte este hranitoare Cercetatorii insista: cafeina mareste puterea aspirinei si a altor calmante, acesta fiind motivul pentru care se regaseste in unele medicamente. In mod ironic, eliminarea cafeinei este si una dintre cauzele cele mai frecvente ale durerilor de cap. Femeile care beau mai mult de doua cesti de cafea pe zi prezinta un risc crescut de osteoporoza. Totusi, acest fapt poate fi compensat bind lapte sau iaurt, pentru a inlocui pierderile de calciu. Majoritatea studiilor au aratat ca un consum ridicat de cafeina reduce fertilitatea, iar consumata in timpul sarcinii poate cauza nasterea prematura sau cu probleme. Cantitatile mici de cafea amestecata cu lapte au calitatea unui adevarat aliment. Cafeaua cu lapte este hranitoare, gustoasa si face ca laptele sa fie mai usor tolerat si digerat. La rindul sau, laptele reduce actiunea excitanta a cafelei, facind-o suportabila chiar de cei carora li s-ar interzice consumarea ei simpla. Intrucit cafeaua sporeste grasimile din singe, nu se recomanda folosirea acesteia cu smintina sau cu frisca. In situatia in care dorim sa atenuam efectele excitante ale cafelei si sa mentinem numai gustul, se poate consuma cafea decafeinizata sau cantitati mici de cafea amestecata cu surogate de naut. Marii bautori ai licorii negre sint aparati de diabet Riscul de a dezvolta un diabet de tip 2 - supranumit si diabet gras, din cauza preferintei sale pentru persoanele cu exces ponderal - este net mai mic la marii bautori de cafea, se arata intr-un studiu olandez efectuat pe un numar de peste 17.000 de adulti. Potrivit dr. Rob van Dam si colegilor sai de la Institutul olandez de sanatate publica, persoanele care beau in fiecare zi sapte cesti de cafea sau mai mult ar prezenta un risc cu 50 la suta mai mic de a contracta aceasta forma de diabet - cea mai raspindita din lume - comparativ cu cei care consuma doar doua cesti sau mai putin. Pentru a evita eventualele interpretari, autorii studiului au tinut seama de consumul de tutun si alcool, precum si de greutatea celor 17.111 subiecti cu virste intre 30 si 60 de ani, intre care 4.255 foarte mari bautori de cafea (minimum 7 cesti) si 2.792 de consumatori foarte ponderati (doua sau mai putine cesti pe zi). Aceste rezultate ar putea avea importante implicatii in materie de sanatate publica, afirma cercetatorii, avertizind totodata contra tentatiei de a considera cafeaua o solutie miraculoasa, pentru a evita aceasta grava boala. Diabetul, care inseamna exces de zahar in singe, afecteaza peste 150 milioane de oameni in lume, diabetul de tip 2 reprezentind 90 la suta din cazuri.
|
||||
| < Pagina anterioara |
|---|